onsdag 1 februari 2012

Mer om pennan i skolan...

Debatten om skrivandet i skolan fortsätter...till viss del med något balanserande inlägg från forskare för och emot plattorna, men också med inlägg från vår utbildningsminister.

Herr Björklund tar som vanligt fasta och drar för stora växlar på en del av nyheten. Jag är glad för att han poängterar att han stöttar införandet av digital teknik tidigt i skolan, men han övertolkar det som skrevs. I praktiken så var det ju faktiskt så att de inte avskaffade pennan, utan att de började med att träna skrivning på dator för att sedan gå över till den rent motoriskt svårare aktiviteten att skriva för hand. Och detta är ju en relativt logisk strategi. Björklund tog dock bara fasta på det första, och förfasar sig nu över att barnen inte lär sig skriva för hand, delvis för att "...nationella prov skrivs för hand." (DN idag). Det kanske jag som har missat något, men jag trodde nationella proven skulle vara till för att testa det som lärs ut i skolan för att eleverna ska komma ut väl förberedda för arbete/högre studier, inte att skolan skulle utformas för att passa nationella proven? Om pedagogiken bättre utformas med att skriva texter på dator, och detta är viktigare för elevernas fortsatta liv - så ändra nationella proven så att de speglar detta då!

En annan liten kritik mot utbildningsministerns uttalande: Det är inte sant. Man skulle kunna tänka sig att vår utbildningsminister skulle veta om att det inte alls är så att alla skriver nationella proven för hand. Vissa skolor skriver en del prov på dator, vissa för hand. När jag själv skrev provet i Svenska B för sisådär 13 år sedan så fick jag välja om jag skulle skriva för hand eller på dator. I svenska har det således varit upp till skolorna i många år, och i engelska så är det upp till skolorna från och med i år.

Jag avslutar nog där. Jag kan raljera över allt som inte fungerar med nationella proven, men det hör inte riktigt till ämnet.

1 kommentar: