tisdag 13 mars 2012

Datorer och läsförmåga

För ett litet tag sedan diskuterades surfplattornas vara eller icke vara i skolans lägre åldrar, men nu kommer vi till vad jag nog ser som en viktigare fråga att lyfta.

Att läsförmågan i vårt samhälle gått stadigt neråt under en ganska lång period är ett mycket välkänt faktum. Att detta är delvis på grund av tv, datorer, tv-spel är faktiskt ganska självklart. Monica Rosén säger i DN att hon är "jättebekymrad över att barn inte längre hamnar i bokslukaråldern. Den vill man inte att någon ska missa."

Är detta ett reellt problem? Ja. Jag är inte lika bekymrad som vissa verkar vara, men det är en aspekt som skolan, och samhället, måste arbeta med. Vi läser i mångt och mycket inte på samma sätt, och inte lika stora mängder text, som tidigare.

Men rubriken är, som rubriker oftast är, riktigt idiotisk. Rubriker ger ett kausalt samband mellan datorer och sämre läsning, och verkligheten är förstås inte så enkel. Det är inte datorerna i sig som är boven - utan snarare hur de används, både i skolan och på fritiden. Skola och föräldrar måste se till så att ungdomar läser, men vi måste nog också acceptera att den mängd läsning som många utav oss hängav oss åt när vi växte upp, kommer vara ett undantag i framtiden. Läshastighet och läsförståelse kommer kanske aldrig upp till de nivåer de varit, men kanske behöver inte lika många den förmågan lika mycket heller. 

Tycker jag att det är synd? Ja, på sett och vis. Jag älskar att läsa. Jag undervisar för fan i litteratur och språk, och jag vill förmedla den underbara världen till ungdomar. Men jag älskar datorspel också, och det är en konstform som är fullständigt idiotiskt att avfärda. I valet mellan en genomsnittlig svensk deckare och valfritt spel från Bioware, Bethesda, Black Isle eller Sid Meier, så skulle jag säga att spelet är mer lärorika och många gånger bättre för den kognitiva utvecklingen än boken. Ja, det finns mycket dåliga spel, liksom det finns massor av dålig litteratur och film. Men det finns också rent geniala verk inom alla konstformer.

Böcker är bara en kulturform, och text är en form av informationsutbyte. Texten är inte längre nödvändigtvis den främsta bäraren av information och historia, och då mindre tid kommer att spenderas på den så kommer även läsförmågan att gå ner. Vi som är verksamma inom skolan måste se till så att den inte går ner för långt, men vi kan inte heller blunda för att världen förändras, och att även andra färdigheter är viktiga. Informationsvågen kommer att förändra vårt samhälle och vår värld, antagligen på sett som vi har svårt att förutse, och vi måste försöka hitta balansen i den förändringen. Vi måste kompensera för att folk läser mindre utanför skolan, och troligtvis därför läsa mer i skolan. 

Läsförmåga är fortfarande den enskilt viktigaste faktorn för att klara studier framför allt på högre nivåer. Men den är inte lika allrådande som tidigare. 

4 kommentarer:

  1. Håller med: rubriken helt knasig! Orsaksambandet är även mycket dåligt underbyggt: vi har ju tappat jämfört med andra Europeiska länder och sist jag kolla så hade de också datorer!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig helt!
    Även jag älskar böcker och spel och oroar mig inte särskilt mycket för ungdomars läsvanor. Böcker är som du skriver bara EN konstform. Jag undrar också när jag läser dessa studier om man undersökt bakomliggande faktorer till de skillnader man funnit. Om ungas läsförståelse vad gäller engelska är bättre idag än för 10 år sedan och hur många av dem man undersökt som har svenska som modersmål. Där bör finnas skillnader att ta hänsyn till. Vi lever i en global, mångkulturell värld och det är så mycket en ung människa måste lära sig.

    SvaraRadera
  4. Det är uppfriskande när "riktiga" svensklärare uttrycker funderingar kring:
    "Böcker är bara en kulturform, och text är en form av informationsutbyte. Texten är inte längre nödvändigtvis den främsta bäraren av information och historia, och då mindre tid kommer att spenderas på den så kommer även läsförmågan att gå ner. Vi som är verksamma inom skolan måste se till så att den inte går ner för långt, men vi kan inte heller blunda för att världen förändras, och att även andra färdigheter är viktiga"
    Själv är man ju "bara" svenska som andraspråkslärare och jag håller helt med!!

    SvaraRadera