måndag 26 mars 2012

Reflektioner från framtidens läromedel 2012

Under tisdag och onsdag förra veckan så besökte jag konferensen Framtidens Läromedel i Uppsala. Det var två dagar med idel föreläsningar, utställare och en workshop på onsdageftermiddagen. Här är lite sammanfattyningar av mina intryck:

Keynote av Marcus Blom, VD för insiktsfabriken. Marcus pratade om hur situtuionen i Sverige ser ut, våra styrkor och svagheter och om framtiden. Han sade bland annat att, med tanke på hur världen förändras mot att bli en alltmer föränderlig arbetsmarknad så: "en konstant föränderlig värld kräver konstant föränderliga lärare". Det är en tuff utmaning. En som jag gillar, men inte känner att jag haft riktigt tid att möta under de arbetsförhållanden som råder. Marcus pratade vidare om hur skolan måste förändras, och att digitala verktyg som Khan Academy, Grockit, Airylabs med flera kan vara en del i det. Han poängterade framför allt fyra starka trender:

  • Gamification - skolan bör lära sig av spelvärlden (vilket jag skrivit om tidigare i min blogg)
  • Tutoring - Marcus tyckte dock att denna bör hållas ett öga på, eftersom den tenderar att öka klassklyftorna, vilket ju förstås är helt fel väg att gå. 
  • Adaptive learning
  • Flipped classroom
Skolans ledord för att vi ska kunna vara ett konkurrenskraftigt samhälle i framtiden bör vara Innovation, Kreativitet och Entreprenörskap. 

Den andra föreläsningen jag var på var Ann-Marie Körling, som pratade om hur man kan spelga samtiden i sitt klassrum. Det som hon pratade om som jag tyckte var aktuellt var just det här med varför måste vi ta bort något? bara för att vi för in datorer, behöver vi väl inte ta bort pennan? Detta tycks ju som en självklarhet för de flesta, förutom media och Björklund...

Körling pratade också om att skolan måste vara en mötesplats,. vilket jag håller med om. det är mötet som är viktigt att skolan ger. information kan inhämtas på annat håll, men mötet, diskussionen, reflektionen och handledningen kan det inte på samma sätt. 

Flera talare pratade om olika webverktyg, såsom bloggar, hemsidor, wiki, weebly med mera. En som jag tyckte var väldigt intressant var läraren som arbetat med att göra iPhonespel om vikingatiden med sina elever. Lärorikt, otroligt motiverande, och ger ett resultat som går att ta på när eleverna ser att det faktiskt är folk i Kina och USA som spelar deras spel!

Khan Academy kom upp ett flertal gånger under konferensen, överlag väldigt positivt. Själv så älskar jag Khan Academy - men dess främsta vinst tycker jag inte ligger i att stötta oss eller våra elever, utan att det ger möjlighet för miljoner ungdomar som inte har möjlighet att gå i skolan, att ändå lära sig matematik från grundläggande nivå till avancerad. De behöver internetuppkoppling, men det finns allt större möjlighet till detta även i de fattigaste områdena i världen.

Onsdageftermiddagen så gick jag på en workshop om IT-system i gymnasieskolan, ledd av några personer från IT-gymnasierna. Det pratades lärplattformar - vad det är, vad som bör ingå och de för- och nackdelar som de hade erfarenhet av för olika system. Kontentan av eftermiddagen var nog egentligen att inget system gav helheten - de fungerade bra som administrativa system, men behövde kompletteras med pedagogiska. Och jag tror att det är så det kommer att vara - ett administrationssystem för betyg, närvaro och sådant, och sedan andra system utöver detta för pedagogiken. Det skulle förstås vara trevligt om man kunde ha samma användaruppgifter till alla system!

Även den eftermiddagen kom Google Apps upp, och överlag så är alla som provat att jobba med google apps i undervisningen positiva till det - Google ligger helt enkelt före i stort sett alla andra vad gäller möjligheter till kollektivt lärande.

Sammanfattningsvis så var det två givande dagar som gav mig visst hopp för svensk skola - det börjar hända saker. Men det går trögt, och jag saknade fortfarande visioner på konferensen. Det mesta var sådant som jag redan provat på och jobbar med, och jag skulle vilja sett lite mer framtidsvisioner. Läromedelstillverkarna som var där har äntligen börjat röra på sig och fattat att digitala läromedel är inte bara inscannade böcker som man kan skriva kommentarer i, utan så mycket mer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar