måndag 30 januari 2012

Varför dessa extremer om IKT?

Ja. Jag vet att IKT liksom så mycket annat i historien är något av en pendelrörelse. Men det gör mig en aning irriterad att diskussionen så ofta måste bli extrem. Antingen är datorer farligt och eleverna kommer sluta kunna skriva för hand, kommer inte lära sig läsa, stava...


Men som lärare mycket intresserad av IKT så stör den andra extremen nästan mer. Att man tror att pennan, pappret, boken har spelat ut sin roll. Eva-Lotta Kastenholm (rektor på Tegelhagens skola) säger till DN att " Jag tror inte att pennan kommer att finnas på sikt". Och det är så dumt. Kommer pennans betydelse att minska allteftersom allt mer av vårt dagliga arbete sker digital? Absolut, den processen har pågått länge. Men försvinna? Inte inom någon överskådlig framtid. Pennan och pappret är enkla, praktiska och för enkla skisser, korta anteckningar ofta oslagbar. De flesta företag som jobbar med gränssnittsdesign, gör sin första design av en ny hemsida med just penna och papper. Man börjar inte digitalt, utan analogt. 


Jag vill ha in mer IKT i skolan. Jag tycker att varje elev ska ha en dator, åtminstone i högre årskurser. Jag tycker att datorn ska vara en naturlig del av varje kurs, och ett naturligt verktyg att användas när det passar. Men det är förstås inte alltid! Det måste finnas variation, och man behöver kunna använda en vanlig, enkel penna. 


Sollentuna i stort verkar ha en lite mer balanserad syn på saker, enligt DN och SvD. Alla ska ha tillgång till dator, men det är lärarnas ansvar att se till att det blir en balanserad användning, och en varierad undervisning. 


Till sist en notis om digitala böcker. Vi kommer behöva ha vanliga pappersböcker i undervisningen så länge det rent tekniskt är jobbigare att läsa på en skärm än en bok. Detta är inte på grund av ovana, utan finns biologiska faktorer som gör att vi inte kan läsa lika fort på en skärm som i en bok. Skärmen är också begränsad eftersom det är svårt att läsa i solljus till exempel (sitta och tentaplugga i vårsolen någon?). Nej, det gäller inte kindle och andra läsare med den tekniken, men då måste vi ha både en dator per elev och en e-boksläsare á la Kindle, och det finns inte pengar till. Det finns inte pengar till den digitala utvecklingen som vi behöver. 


Ah well. Ville bara skriva om detta. Ska återgå till kursbloggeriet nu.

1 kommentar:

  1. Med tanke på att en enkel Kindle kostar under tusenlappen med frakt så lär det ju gå att beställa enklare konkurrerande e-readers i storpack för en beställare som en kommun eller skola.

    I jämförelse med prislappen på en iPad eller laptop så känns det ändå som en rätt bra investering, om man ämnar att använda en pedagogik som är till stor del litteratur-beroende.

    SvaraRadera