fredag 24 februari 2012

The power of screencasts

Då var det dags för nästa inlägg för kursens räkning, denna gång om lärobjekt och skapandet av sådana.

Jag prövade på Screenr som verktyg för att göra en liten instruktionsfilm om hur man skapar klasskonferenser i First Class, som är det system som används på Värmdö Gymnasium, och fann att det är ett väldigt behändigt litet verktyg. Enkelt att använda, och att publicera med. Jag lade upp den på mitt youtubekonto:

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/SmqlaOdZdys" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Det finns förstås både för- och nackdelar med just detta verktyg. Enkelheten i användningen är en otrolig fördel, och därför är det ett utmärkt verktyg att använda ifall eleverna ska göra instruktionsfilmer. Det är också en poäng med tidsbegränsningen på fem minuter; det tvingade mig att tänka igenom vad som jag tyckte var viktigt att gå igenom i en snabbgenomgång, och vad som skulle kunna vänta till kanske en uppföljande instruktionsfilm där man går igenom mer detaljer.

Men. Det är mycket som inte går att förklara på fem minuter, och då behövs andra verktyg. Jag tror att jag kommer att använda denna typ av verktyg ganska mycket i framtiden, för att skapa korta instruktionsfilmer för både lärare och elever om hur man använder olika IKT-verktyg. Jag kommer börja med Screenr, och se om det kanske går att göra ganska mycket i femminuterssegment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar