måndag 30 januari 2012

Ansiktsboken

Sociala nätverk i undervisningen då? Facebook fungerar tyvärr mest som ett störande element i undervisningen. Visst används facebook av eleverna för undervisningen - klasser har egna sidor där de diskuterar uppgifter och frågar varandra om hjälp - men alltför ofta så är facebook ett distraherande moment i undervisningen. Frågan är om det skulle bli mindre störande om vi för in undervisningen på facebook? Kan vi utnyttja facebookberoendet för vår egen agenda att förbereda eleverna för den verklighet de ska verka i?

Jag vet faktiskt inte. Jag gillar Facebook på många sätt, men användarvillkoren och sättet siten styrs på gör att jag backar lite för att använda den alltför mycket i undervisningssyfte. Kanske ska vi lära oss av strukturerna i stället, och lägga upp skolans lärplattform på ett liknande sätt i stället, så att kunskaperna från facebook kan användas för att känna igen lärplattformen. 

Twitter är lite för begränsat för mig personligen att använda i undervisningen - men för skolan som helhet tror jag det är alldeles utmärkt som informationskanal om inställda lektioner, och annan information som annars står på informationstv:n på skolan. Om denna information twittras så kan den komma snabbare till eleverna via deras mobiler. 

Kommer inte twittra...men här är ändå min twitter: https://twitter.com/#!/greeencow

1 kommentar:

  1. Sund inställning! Hemma brukar vi kalla fb för "nylleboken" ansiktsboken är nog något snällare :) Jag gick med i fb 2007 och gick ut samma år bl.a. pga deras regler kring ägnade av innehåll. Och det roliga är att det finns fler som lämnar fb http://www.youtube.com/watch?v=8UouP8cRYZ8

    Hälsningar
    Juliana

    SvaraRadera