onsdag 8 februari 2012

Virituella världar

Har tagit en tur i second life igen. Jag har aldrig riktigt fastnat själv för second life för nöjes skull - verklighetsflykt för mig känns mer intressant när den sker i en verklighet som faktiskt skiljer sig vesäntligt från den riktiga världen. Men i undervisningssyfte kan jag mycket väl tänka mig att använda detta sätt - kanske ta en guidad tur genom The Globe, eller se en virtuell Shakespearepjäs. 

I längden vet jag inte om just Second Life är rätt plattform för dessa typer av lektioner - jag tror det beror mycket på hur SL utvecklas. Jag tror att SL är ett verktyg som fungerar mycket bra med rätt lärare, men jag tror inte riktigt på att det kommer bli något som används i stor skala i undervisningen. 

Med det sagt, så vill jag tillägga att jag tror på virtuella världar som koncept i undervisningen. Jag tror att det är ett bra sätt att göra virtuella studiebesök runt om i världen, eftersom vi inte kan åka rent fysiskt med eleverna i särskilt stor omfattning. Jag tror att den digitala miljön kommer att utvecklas så att detta i allt större utsträckning blir möjligt, och att det finns mycket positivt med detta. Men jag tror inte att det i längden kommer ligga inom ett företags lösning, utan en rad olika tekniska lösningar som förhoppnings kan samordnas. 

Vi får se. Jag tror att virtuella världar har en framtid inom utbildning, men jag tror att storskaligt så ligger den framtiden längre bort än mycket annat som vi diskuterar på kursen i Digital kompetens och lärande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar