måndag 23 januari 2012

Genier behärskar kaos...men internet?

Ordning är till för idioter,
Genier behärskar kaos
/Sett på otal kaffemuggar och annat genom åren

Faktum är att jag mest tror att vi har ordning på olika sätt och på olika aspekter. Mitt skrivbord hemma, och mitt arbetsbord på jobbet, ser alltid ut som bombnedslag. Papper, böcker överallt, och det är ett under att jag någonsin hittar någonting. Jag tittar ibland på mina arbetskamrater och avundas deras förmåga att hålla ordning.

I datorn däremot, har jag mappsystem där allt ska in på rätt plats, taggar i mailen (i den privata; jobbmailen har tyvärr varit begränsad till mappsystem än så länge, så där har jag haft en mängd mappar i stället). Jag har exceldokument med celler som automatiskt färgkodas utefter vad jag skriver i för resultat för uppgift och elev. Jag har nästan aldrig mer än tio olästa mail, och de allra flesta sorteras snabbt in i rätt mapp för arkivering eller åtgärd. Mina arbetskamrater tittar ibland på mig, och avundas min förmåga att hålla ordning.

Men ett problem på allas läppar, som forskar om internet i alla fall, verkar vara hur man ska lyckas hitta någon form av ordning i internet. Är det detta web 3.0 kan utlova? Jag är tveksam. Jag tror, som Michael Wesch lite signalerar i en kortfilm (se nedan) att det är användarna som kommer behöva skapa ordningen gemensamt. Och den ordningen kommer vara ganska kaotisk och framför allt individuell.




Ett sätt är förstås RSS. Jag har inte använt RSS jättemycket än så länge, men jag börjar så smått nu. Min Reader följer än så länge bara Neil Gaiman, Omvärldsbloggen, The Escapist och några andra som jag gärna vill se när de uppdaterat, och som jag inte besöker varje dag. Jag lade till andra sidor från början, bland annat DN, men insåg snabbt att de sidor som uppdateras sällan kommer att drunkna i DNs RSS-flöde. Sålunda tror jag att min personliga internetordning kommer att använda sig av RSS för just dessa sidor som inte uppdateras dagligen och som jag vill se när de gör det. Dock ser jag inte riktigt poängen med att ha RSS för en så tätuppdaterad sida som DN, som då blir mer överskådlig om jag går till deras webbsida i stället.

Så. För min yrkesroll då? Jag komemr definitivt använda RSS, oavsett om mitt yrke blir en återgång till lärare, IKT-pedagog eller någonting annat. Det är ett väldigt bra sätt att hålla koll på sidor som omvärldsbloggen, som jag annars måste komma ihåg att gå in och titta till med jämna mellanrum för att se om där kommit någonting nytt. Eller skolverket, som inte är världens bästa kommunikatörer och därför kan vara bra att man påminns när det händer någonting på deras hemsida.

För eleverna då? Ja, kanske kommer lärare i framtidens skola ha egna kurshemsidor, eller bloggar, där de uppdaterar med jämna mellanrum. Varje elev kan då ha ett RSSflöde för sina studier, och se när varje lärare skriver någonting nytt. Överskådligt, kommunikativt och enkelt.

Så. Nu ska jag mysa ett tag med min katt. Och titta på honom, och avundas honom att han inte behöver hålla ordning, i detta kaos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar