måndag 30 januari 2012

The power of Youtube

Youtube...denna gigant bland giganter. 

Som lärare älskar jag youtube. Det är bland det bästa som finns, och jag använder youtube minst en gång i veckan, oftare i vissa moment. Det är oslagbart att när man håller på med retoriken kunna hoppa inpå youtube och visa ett klipp på Dr King, JFK, Palme, Obama eller Tage Danielsson. Det är underbart att kunna visa en kort föreläsning av någon som kan bra mycket mer än vad jag kan! Jag äslakr youtube, och jag älskar TED.com. Att låta Jim Fallon föreläsa om psykotiska mördare för klassen när vi håller på med ett Crime-tema i engelskan, eller diskutera Ken Robinson och vikten av att våga göra fel i skolan, och vad som är problemen med skolsystemet som vi verkar i. 

Jag har använt youtube med eleverna även för att skapa innehåll. Vi hade ett projekt om härskartekniker, och jag och min kollega tyckte att de exempelfilmer som fanns om dessa var dels ganska dåliga, och dels inte heltäckande (vi hittade bara de fem ursprungliga teknikerna, inte de senare). Således lät vi våra två klasser göra egna, bättre filmer för att exemplifiera härskarteknikerna. Roligt, uppskattat och användbart! Varje grupp fick i uppdrag att göra en pedagogisk film om sin härskarteknik, som resten av klassen skulle lära sig ifrån. 

Gjorde en liten kort videoblogg om detta också...tänbkte det var lite bra att testa. Ni hittar det på min kanal här: http://www.youtube.com/user/Greencowize?feature=mhee

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar