måndag 23 januari 2012

Bloggen som verktyg

Först ut bland de så kallade web 2.0-verktygen är förstås bloggen.

Det har gått något av en explosionsartat inflation i bloggar de senaste tio åren. Jag tror jag startade min första blogg själv omkring 2003, men jag fastnade aldrig särskilt mycket för just den formen av skrivande. Jag skrev på Lunarstorm, på Författarcentrums skrivarklubb och andra ställen, men just bloggen blev aldrig riktigt min grej då. Dock gillar jag tanken med bloggar, och även om det är svårt att hitta i djungeln av dem, så finns det ett gäng som jag följer.

Huvudfokus för den här bloggen är förstås IKT i undervisningen, och vad gäller bloggar för detta ändamål så har jag ännu inte prövat det ordentligt. Visst har det funnits som en del av ett par projektarbeten, men inte mer organiserat än så. Jag skulle gärna vilja, men har backat på grund av tekniska begränsningar. Men jag tror på formen. Jag skulle gärna se att alla elever har en blogg för undervisningsändamål, där de kan reflektera över lektioner, kommentera varandras reflektioner, och där även vissa uppgifter kan göras och publiceras för läraren att läsa.

Jag läste också för något år sedan om en lärare som skapat en blogg med sin klass där de fick skapa egna karaktärer, och rollspela olika situationer på bloggen. Det lät mycket intressant, men tyvärr hittar jag inte länken just nu.

Jag tror att bloggen kommer vara en naturlig del av undervisningen i framtidens skola, och jag ser den främst som en plats för reflektion och diskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar