måndag 30 januari 2012

wiki wiki

Wikipedia är kanske en av de mest omdiskuterade siterna i skolan. Hur bra är den som källa? När får man använda den? Hur? 

Som uppslagsverk betraktat är wikipedia helt klart ett utav de bästa som finns. Men det är klart det finns faror. Det gäller att vara källkritisk... Men på ett sätt kan det faktiskt vara lättare att få eleverna att vara källkritisk till wikipedia, när de väl vet hur det fungerar, än mot till exempel NE. Man förstår att det som står i wikipedia kan vara fel, eftersom det är skrivet av användarna - medan det som står i NE borde vara rätt - det är ju skrivet av experter.

Jag har använt wikitekniken i undervisningen några gånger, när vi läst klassiker i engelskan. Klassen har då fått bygga en wiki kring den klassiska litteraturen - vilket jag måste säga har fungerat mycket bra! Eleverna har tyckt om det, och det var väldigt praktiskt för mig att jag kunde gå in under tiden och titta igenom, se vem som har skrivit vad och när, och se revisionerna efter att någon kommenterat på en sida. Jag tror väldigt mycket på wikitekniken i skolan - som på många sätt bara är en utvidgad version av delade dokument á la Google docs som jag skrivit om tidigare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar