onsdag 25 januari 2012

Konsten att dela med sig...

Internets främsta framsteg, i mina ögon, är förstås den fantastiska möjligheten till kommunikation. Internets framväxt har förändrat våra kommunikationsmönster och de möjligheter vi har för att samarbeta över distans. Jag tycker det är helt fantastiskt att vi har alla dessa möjligheter till kollaborativt arbete där människor över hela världen samarbetar för att bygga programvara, informationsdatabaser eller helt enkelt spela tillsammans.

Sålunda tycker jag att Google Docs (och dylika tjänster - tog mig en titt på Zoho för kursens skull eftersom jag redan använder Googles tjänst) är fantastiskt. Att slippa maila dokument fram och tillbaka och hålla reda på revisionsnummer. Att kunna samarbeta i ett dokument samtidigt är underbart. Jag vet inte hur många gånger vi suttit på jobbet och förbannat den person som lämnat ett gemensamt dokument öppet så att ingen annan kan skriva i det, för att vårt system inte tillåter fler än en redigerare åt gången.

Jag har länge velat använda Google Apps i undervisningen, men har inte riktigt haft tid och energi att rådda med det. Men att kunna lägga upp dokument som hela klassen kan skriva i och redigera när de vill. Som de gemensamt kan göra föreläsningsanteckningar i eller använda för att förbereda sig inför prov. Att slippa maila uppgifter fram och tillbaka hela tiden utan helt enkelt kan dela dokumenten när så behövs, och så kan jag som lärare gå in och kommentera under processen - utan att behöva tjata om att få in utkasten.

Jag vet att det inte skulle fungera så smärtfritt. Det finns alltid problem med alla arbetsformer, och skulle det även med google docs.

Jag har också använt mig en del av Flickr som lärare. Det jag främst tycker om med denna tjänst är att det är lätt att se vilka bilder man får använda och hur. Det går att söka efter bilder med viss licens - så underlättas den ständigt återkommande problematiken med om man bryter mot upphovsrätten. Detta är definitivt en hjälp för eleverna när de ska skapa presentationer eller behöver bilder av olika skäl, eftersom upphovsrättsdjungeln inte är helt lätt att hitta i.

Next: Youtube. Ska bara titta på youtubes historia och lite annat först :-)

2 kommentarer:

  1. ”Sharing is caring”! :-) Det gäller det verkliga livet men i alla högsta grad gäller aktiviteter på Internet som man kan dela med sig med hjälp av den nya tekniken. Google Apps som du använder i undervisningssyfte är utmärk redskap för lärandet och kommunikation mellan läraren och eleverna tycker jag med. Google har lyckats integrera e-mail, och G+ ,social media och sina egna apps på ett bra sätt genom att samla de under samma plattform. Eleverna och lärare kan dela med sig erfarenheter, kunskaper idéer och tankar med en sådan arbetsform.

    SvaraRadera
  2. Du skriver: Det går att söka efter bilder med viss licens - så underlättas den ständigt återkommande problematiken med om man bryter mot upphovsrätten. Detta är definitivt en hjälp för eleverna när de ska skapa presentationer eller behöver bilder av olika skäl, eftersom upphovsrättsdjungeln inte är helt lätt att hitta i.

    Det som är en del av fördelar med tekniken är ju att man själv kan ta bilder eller videos. Visst kan man då diskutera kvalité, men å andra sidan vad är viktigast? att producera eller kommunicera? Kommunicera tycker jag därför anser jag att man kan skippa proffs-bilder och satsa på egna. Inte minst för att man kan faktiskt lätt läsa sig till om hur man tar en bra bild kompositionsmässigt osv. Det man måste ha är idéer, tekniken kan man lära sig!

    SvaraRadera