torsdag 17 maj 2012

Reflektioner från Framtidens lärande

Så var framtidens lärande över för i år. Vad kan man dra för slutsatser den här gången? Till viss del så känner jag samma sak om efter framtidens läromedel - jag saknar visionerna. Framtidens lärande handlade inte så mycket om framtiden, utan väldigt mycket om vad som finns i nutiden. Vilka verktyg finns nu, hur kan vi undervisa idag för att förbättra skolan. Och visst, det behövs en sådan diskussion. Men jag skulle vilja ha lite mer visioner om vart vi är på väg. Lite sådant fanns förstås. Ung Agenda (elever från olika skolor i landet) presenterade idéer som låg längre fram i tiden, där den fysiska skolan spelar mindre roll, programmen är avskaffade och eleverna i stället formar sina egna program (i en kommentar på nätet gick en lärare längre och ifrågasatte ämnenas vara). Även lärarnas plats i skolan ifrågasattes. Jag tror att det vore bra med en sådan förutsättningslös diskussion. Frågan är vad vi vill att skolan ska vara. Är det en förvaringsplats för barn och ungdomar? Är det närvaron som är viktig såsom CSN och Björklund verkar tycka, eller är det att hitta en skola som passar alla elever? Självklart måste det finnas krav i skolan, och kunskapsmässigt ska vi definitivt inte sänka dem från dagens krav, MEN vi måste åtminstone ha diskussionen att vi kanske inte bäst uppnår dem i klassrum med närvarokrav, standardiserade tester och stolar som är omöjliga att sitta på och fokusera på kunskap dagar i ända. Skolan måste inse att vi inte sitter på kunskapen längre - och inte kan leka auktoritet för hur den ska läras ut eller examineras. Jag tror att behovet att pedagoger kommer finnas kvar, men jag tror att förr eller senare måste vi skilja på det pedagogiska uppdraget att handleda elever genom kunskap och informationshantering å ena sidan, och examinationer och bedömning å andra sidan. Mitt uppdrag som pedagog kommer att behöva förändras. Någonstans därute hoppas jag att det också finns politiker som börjar förstå att den modellen som vi har idag inte kommer att fungera. Under tiden? Vi får göra vårt bästa. Damage control, förnya vår pedagogik och försöka få folk att förstå att ja, skolan har problem. Men inte de som många tror. Det är inte disciplin, prov, och hårdare regler som hjälper. Tidigare betyg kommer inte hjälpa. Mer tid åt matematik på bekostnad av estetiska ämnen kommer FÖRSÄMRA matematikkunskaperna och sänka kreativitetsnivån. Satsningen på entreprenörskap utan drama är en urdålig idé. Och att premiera folk som spenderar all sin tid på att försöka få godkänt i matte C/3 i stället för att lägga den energin och tiden på ett ämne som de tycker om är något av det mest förödande och idiotiska som gjorts i svensk skolan historia.

1 kommentar:

  1. Du är mitt i prick när du lyfter fram att lärarrollen måste förändras. Jag undrar bara varför det ska vara så svårt? Läraren är viktigare än någonsin men om lärare bara står längst fram i ett klassrum och mässar och delar ut dåligt kopierade papper eller en visar en kladdig OH då har man inte förändrat sin roll och än mindre sitt sätt att undervisa. Tyvärr förekommer det. Lärarrollen är på väg bort från kunskapsförmedling och mer mot en funktion som guide och dörröppnare. Men jag tillhör dem som tycker att vi kastat ut barnet med badvattnet. Grundläggande färdigheter som säker läsförmåga och förmåga att tolka och analysera text behövs mer än någonsin. Grundläggande befästa färdigheter i att räkna behövs det med. Det är en poäng med att kunna multiplikationstabellerna utantill som ett rinnande vatten. Det frigör tanken till andra mer komplexa matematiska funderingar.

    SvaraRadera