måndag 26 mars 2012

TED-ED

Jag älskar TED.

Jag tror inte detta kommer som en chock för någon som känner mig...jag har spenderat otaliga timmar med att titta på fascinerande, förundrande, vackra och inspirerande presentationer. Jag har använt en hel del utav dem i undervisningen, och även den vägen tipsat en forskare om en presentation som tangerar hans forskning, och som inspirerade honom.

Så kompletterades TED med TEDx - lokala, mindre konferenser som inte alltid håller samma kvalitet, men som definitivt fått fram en del presentatörer som ändrat min syn på världen.

Nu kommer så TED Education - ett initiativ som ska para ihop fantastiska lärare med fantastiska animatörer och skapa en bank av lektioner som hela världen kan se gratis. Om TED lyckas, om om de gör det bra, så kan det bli ytterligare en del i att bana vägen för framtidens skola. Ty det är den vägen vi måste gå - åtminstone delvis. Vi har resursbrist i skolan, och vi kommer troligtvis inte få mer pengar. Så då måste vi hjälpas åt, globalt, att utbilda för framtiden.

TED har ett bra etos att bygga på, och jag tror de kan lyckas göra detta bra. Jag hoppas det, och jag hoppas att det inte hindras av byråkrater och politiker (det är ju gratis, då måste det vara dåligt...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar