tisdag 27 mars 2012

Kunskap vs betyg - eller varför är det så svårt att arbeta progressivt?

Som projektarbete i kursen om IKT så bestämde jag mig för att försöka starta en wiki i Kognitionsdelen av Psykologi 1. Jag är medveten om att jag i detta läge agerar som student och inte som lärare, och därför måste förlita mig på att några av mina medstudenter ser mervärdet i att arbeta på detta sätt. Wikin är startad, och jag har själv renskrivit mina föreläsningsanteckningar där. En dryg vecka in i projektet är det tyvärr ingen annan som gjort någonting i wikin. Samtidigt som jag är lite nervös för att det hela ska bli ett totalt misslyckande, så känner jag också att jag måste leva som jag lär: misslyckaden är en nödvändighet för att utvecklas, och jag får i så fall utgå ifrån det och fundera över vad jag måste göra annorlunda.

En aspekt av det hela är informationen. Jag skickade ut ett massmail och postade på facebookgruppen att jag gjort wikin och varför, och bjöd in alla att bidra till den - men jag kanske borde gått ut muntligt med det också. En annan aspekt är tentapluggsmentaliteten som vi alla vet präglar vårt utbildningsväsen. Faktum är att tentan inte är förrän om en månad, och därför är det inte många som lägger mycket tid på kursen nu. Eftersom tentan är det som gäller för betygen, så är det där allt fokus ligger för de allra flesta. Laborationen som ligger som ett krav för godkänt blir också därefter - de flesta kommenterar dessa moment med "det är ju bara för godkänt" och lägger ambitionsnivån därefter. Det är synd, eftersom det är i dessa moment som vi har någon form av frihet i hur vi lägger upp examinationen.

Jag kan tänka mig att det blir aktivitet i wikin när tentan närmar sig, liksom i facebookgruppen som även den är ganska död just nu. Men jag kan inte låta bli att undra: Varför är detta den kunskapssyn vi vill ha i vårt samhälle? Det är ju på detta sätt vi har konstruerat våra undervisningsinstitutioner, så jag antar att det är så här i (kollektivt) vill ha det, och att jag är i minoritet som tycker att det är destruktivt för vårt samhälle, vår kreativitet och kunskap.

Om jag skulle arbeta med wiki i undervisningen på gymnasiet igen, så skulle jag nog försöka se till så att alla arbetade med den löpande, och antagligen göra det återkommande och inte bara under ett moment. Jag tror fortfarande på arbetssättet, men jag måste tänka om i implementeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar